Samarbeidsklimaet i
Dagligvarebransjen
Høydepunkter 2025
Dagligvaretilsynet har gjennomført årets undersøkelse om samarbeidsklima i dagligvarebransjen – den fjerde i rekken siden 2021. Resultatene viser en positiv utvikling på flere områder, men også at det fortsatt er rom for forbedringer knyttet til god handelsskikk og mer effektive forhandlinger.
På tross av enkelte praktiske utfordringer med utsending av invitasjoner, oppnådde vi et rekordhøyt antall respondenter. Undersøkelsen gir dermed et solid grunnlag for videre dialog og diskusjon mellom aktørene, både internt i bedriftene og i organisasjonene. Målet er at funnene skal bidra til et bedre samarbeidsklima i bransjen i årene fremover.
Noen viktige funn
Her kommer en tekst som summerer opp noen av de viktigste høydepunktene fra rapporten i et lite avsnitt med et relevant bilde ved siden av.
Her kommer noen viktige tall
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

Leverandørene om kjeder 2024
Leverandørene er mest positive til avtalen med Bunnpris og Norgesgruppen. Andelen som mener at avtalen med disse kjedene er kontrollerbar, er henholdsvis 97 prosent og 83 prosent. Andelen som mener det samme om Rema og Coop, er henholdsvis 72 og 68 prosent. En relativt høy andel leverandører (14 prosent) opplever at inngåtte avtaler med Coop ikke er kontrollerbare. Kjeden har derfor et forbedringspotensial på dette området.