Samarbeid i dagligvarebransjen - ingen store endringer fra 2022

Dagligvaretilsynet har nylig avsluttet en ny undersøkelse om samarbeidsklimaet i dagligvarebransjen. Resultatene viser at samarbeidsklimaet i hovedsak er godt, men det er forskjeller mellom de største kjedene. Det er derfor fortsatt rom for forbedringer.

Undersøkelsen er gjennomført av Dagligvaretilsynet i samarbeid med Norstat. Utvalget omfattet 315 personer fra 155 ulike leverandørbedrifter og seks ulike kjeder. Direktør i Dagligvaretilsynet, Tor Erik Engebretsen, legger frem hovedresultatene av undersøkelsen på høstkonferansen til Dagligvareleverandørenes forening (DLF) torsdag 19. oktober. Les mer om hovedresultatene ved å klikke på knappen under.

19.10.2023

Nyhetsbrev

Dagligvaretilsynet har nå sendt ut det første nyhetsbrevet. Vi planlegger to faste utsendelser i året, og ellers etter behov.

Meld deg på ved å trykke på Nyhetsbrev i menyen opp til høyre, eller trykk på knappen under. Du kan enkelt melde deg av ved å trykke på egen lenke for avmelding i nyhetsbrevet.

04.07.2023

Høring om forbud mot usaklige forskjeller i innkjøpsbetingelser i verdikjeden for mat og dagligvarer

Nærings- og fiskeridepartementet har sendt forslag til forskrift om forbud mot usaklige forskjeller i innkjøpsbetingelser i verdikjeden for dagligvarer og mat på offentlig høring. Høringsfristen utløp 16.12.2022. Les mer om høringen her.

Dagligvaretilsynets høringssvar kan du lese her.


Dato: 21.12.2022

Handelsskikkansvarlig

Etter anmodning fra Dagligvaretilsynet har de tre største kjedene opprettet funksjonen handelsskikkansvarlig. Denne funksjonen skal være synlig internt i kjeden, og fremme fokus på god handelsskikk​. Funksjonen skal også være en “sparringspartner” internt i kjeden for diskusjoner og vurderinger av mulige konflikter,​ og være en lavterskel leverandørkontakt ved gryende konflikter. Handelsskikkansvarlig skal være en direktekontakt mellom Dagligvaretilsynet, innkjøp (kjede) og leverandør​. 

Fra kjedene er følgende personer utpekt som handelsskikkansvarlig:

NorgesGruppen
Ragna Bergholt Rom
+ 47 934 16 035
ragna.rom@norgesgruppen.no 

Coop
Roy Tony Midtdal
+47 905 98 630
roy-tony.midtdal@coop.no  

REMA 1000
Christina S. Fuglesang
+47 481 08 616 
christina.fuglesang@rema.no


Dato: 07.11.2022


Samarbeidsklimaet i dagligvarebransjen har et forbedringspotensial

 Dagligvaretilsynet har nylig avsluttet en undersøkelse av samarbeidsklimaet i dagligvarebransjen. Resultatene viser at samarbeidsklimaet i hovedsak er godt. Samtidig peker flere områder seg ut som problematiske.

 Både leverandører og kjeder opplever at de ikke får alle relevante opplysninger før avtaleinngåelse. Flere aktører mener også at forhandlingene ikke er så åpne som de bør være. Undersøkelsen viser få spor av en fryktkultur i bransjen, men at det er et stort rom for at samarbeidet kan bli bedre og forhandlingene mer effektive. 

– Resultatene av undersøkelsen viser at samarbeidsklimaet i dagligvarebransjen har et klart forbedringspotensial. Regjeringen vil fortsette å prioritere arbeidet med å bedre forholdene i dagligvarebransjen høyt, sier næringsminister Jan Christian Vestre. 

Undersøkelsen er gjennomført av Dagligvaretilsynet i samarbeid med Kantar Public. Utvalget omfattet 308 personer som selv har deltatt i forhandlinger. Av disse var 67 fra kjedesiden. Dagligvaredirektør Tor Erik Engebretsen legger frem hovedresultatene av undersøkelsen på Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) sin høstkonferanse, torsdag 20. oktober. Fullstendig rapport er klar i november. Fremover planlegger Dagligvaretilsynet å gjennomføre tilsvarende undersøkelser årlig for å følge med på hvordan samarbeidsklimaet utvikler seg. 

– Oppslutningen fra dagligvarekjedene og de største leverandørene var god, selv om vi hadde håpet på et enda bedre og bredere utvalg, sier direktør i Dagligvaretilsynet, Tor Erik Engebretsen. Vi forventer at både leverandører og kjeder studerer resultatene som kommer frem i undersøkelsen, og at de iverksetter tiltak for at samarbeidet blir enda bedre i fremtiden, avslutter Engebretsen. 

Dagligvarekjedene er mer positive til samarbeidet enn det leverandørene er, mens leverandørene mener det er klare forskjeller mellom de ulike kjedene. Samlet sett kommer Norgesgruppen best ut. 

I Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 foreslås det å styrke Dagligvaretilsynet med 3 mill. kroner. Regjeringen har også varslet en rekke andre tiltak overfor dagligvaremarkedet knyttet til blant annet forskjeller i innkjøpspriser, negative servitutter på butikklokaler, og en utredning av kjedenes egne merkevarer (EMV).

Se presentasjon av resultatene her

Dato: 20.10.2022